Działania wspierająco - aktywizujące, którymi objęci są uczestnicy zajęć ŚDS obejmują przygotowanie diagnozy funkcjonalnej, opracowanie Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco - Aktywizującego dla każdego uczestnika, w porozumieniu i za zgoda jego samego lub jego opiekuna, realizację zaplanowanych celów w IPPWA, ocenę i weryfikację. Kierownik i pracownicy zatrudnieni do realizacji zadań Domu stanowią Zespół Wspierająco - Aktywizujący, którego głównym celem jest udzielanie uczestnikom wsparcia w zakresie aktywizacji, rehabilitacji i integracji społecznej.

 

Zespół Wspierająco - Aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz na 6 miesięcy. Celem jest omawianie postępów, ocena i weryfikacja Indywidualnych Planów Postępowania Wspierająco - Aktywizującego, a także ocena rezultatów, wprowadzanie innowacji, rozwiązywanie bieżących spraw i problemów.

 

W Środowiskowym Domu Samopomocy aktywizacja uczestników odbywa się wielotorowo i jest tak skomponowana aby maksymalnie wspierać rozwój dodatkowych umiejętności uczestników i wpływać korzystnie na ich samopoczucie. Zajęcia wspierająco - aktywizujące zasadniczo opierają się na Planie pracy Środowiskowego Domu Samopomocy PSONI w Krośnie przygotowywanym na każdy rok kalendarzowy funkcjonowania placówki.

Trening funkcjonowania w codziennym życiu pomaga doskonalić umiejętności niezbędne do samodzielnego życia. W naszej placówce trening obejmuje następujące formy wsparcia:

W naszej placówce w ramach treningu funkcjonowania w codziennym życiu prowadzona jest stymulacja polisensoryczna dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Zajęcia w formie grupowej wspierają ich poszczególne zmysły: smak, wzrok, węch, dotyk, słuch i równowagę. Podczas stymulacji instruktorzy terapii zajęciowej wykorzystują różne formy wspomagające tj. elementy biblioterapii, chromoterapii, relaksacji, aromaterapii oraz muzykoterapii. Poprzez stymulację polisensoryczną uczestnicy doświadczają różnych bodźców zmysłowych, uzyskują stan relaksacji i pobudzają zmysły do aktywnego działania.

W naszej placówce w ramach treningu funkcjonowania w codziennym życiu prowadzony jest trening komunikacyjny. W trakcie zajęć instruktorzy terapii zajęciowej wdrażają stosowanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz doskonalą u uczestników umiejętność swobodnego wypowiadania. Doskonalona jest umiejętność wypowiadania się pełnym zdaniem, jak również korzystania z narzędzi do komunikacji (komunikatory, przyciski switch, tablice). Wykorzystuje się również książki i albumy aktywności zawierające symbole PCS, piktogramy oraz zdjęcia. Wdrażana jest też komunikowanie z użyciem gestów Makaton.

Obejmuje działania mające na celu kształtowanie pozytywnych relacji uczestników z osobami z otoczenia oraz podczas wizyt w instytucjach kultury i urzędach. Dotyczy doskonalenia umiejętności interpersonalnych, swobodnego wypowiadania się, a także radzenia sobie z trudnościami.

Uczestnicy uczą się efektywnie i racjonalnie wykorzystywać czas wolny, a także wzbogacają swoje zainteresowania. Dzięki różnorodności proponowanych aktywności rozwijają potrzebę aktywności, satysfakcjonujących kontaktów oraz doświadczają sukcesów. W każdy piątek, podczas zebrania społeczności samodzielnie decydują z jakiej formy spędzania czasu wolnego chcieliby skorzystać w następnym tygodniu.

Fizjoterapia pozwala na rozwój, utrzymanie oraz powrót do maksymalnej sprawności ruchowej. Oddziaływania te mają na celu zapewnienie dobrostanu fizycznego, psychicznego, emocjonalnego oraz społecznego. Proces usprawniania opiera się o zalecenia lekarskie. W terapii ruchowej używa się różnych metod pracy: masażu ręcznego, hydroterapii, kinezyterapii, ćwiczeń według metod neurofizjologicznych - PNF, elementów terapii Bobath oraz ćwiczeń: biernych, czynno - biernych, pionizacji biernej, stymulacji sensomotorycznej, gier zespołowych.

Jest realizowane w placówce przez psychologa. Zajęcia są prowadzone w formie grupowych i indywidualnych spotkań mających na celu wsparcie psychologiczne w codziennym funkcjonowaniu oraz w sytuacjach kryzysowych, a także psychoedukację. Dzięki nim uczestnicy kształtują umiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami, rozwiązywania problemów oraz prawidłowego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych.

Ma formę grupowego i indywidualnego wsparcia. W trakcie treningu uczestnicy doskonalą umiejętności społeczne, rozwijają umiejętność trafnego myślenia o sytuacjach społecznych oraz kształtują zdolność empatii. Zapoznają się z zasadami panującymi w grupie społecznej i nabywają umiejętności praktyczne. Poprzez trening uczestnicy uczą się współpracy z innymi oraz wykształcają nawyki wspomagające ich funkcjonowanie w społeczeństwie.

W ramach pomocy w załatwianiu spraw urzędowych terapeuci ŚDS wspomagają uczestników (przy współudziale rodziców) w wypełnianiu wniosków urzędowych, w wyjściach do urzędów i instytucji oraz współpracują z jednostkami pomocy społecznej.

Uczestnicy oraz ich rodzice/opiekunowie otrzymują pomoc podczas organizowania wizyt u specjalistów. Są wspierani w trakcie konsultacji medycznych, jak również przy dobieraniu sprzętu rehabilitacyjnego. W ŚDS pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych ma również charakter grupowego treningu prozdrowotnego. Uczestnicy nabywają umiejętność rozpoznawania stanów chorobowych, poznają zasady zdrowego żywienia i utrwalają wiedzę o sposobach zachowania się w różnych sytuacjach zdrowotnych.

Ma na celu zabezpieczenie potrzeb opiekuńczych, pielęgnacyjnych uczestników zajęć z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi. Niezbędna opieka obejmuje min.: pomoc i wspieranie uczestników podczas dojazdów do placówki, wyjazdów do domów, pomoc przy karmieniu, wykonywanie czynności higienicznych, pielęgnacyjnych, opiekę. W trakcie realizowania niezbędnej opieki uczestnicy są maksymalnie angażowani do działania, aby wykształcić prawidłowe nawyki.